uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 18 september 2014

själavård och pedagogik, mm

Kära vänner,
nu är terminen i gång med full fart. Just nu läser jag två kurser, en som heter Själavård, handledning och mentorskap och en som heter Religionspedagogik och didaktik. Det är två intressanta och roliga kurser med diskussioner och teorier blandat med konkreta exempel.
Runt omkring studierna händer det också saker; vi planerar att läsa Bonhoeffer på tyska två torsdagsluncher i månaden (för dem som vill) och uppenbarelseboken på grekiska de andra två torsdagsluncherna i månaden. Och så är jag med på ett litet hörn i gruppen "teologiska rummet". Det är studenter som bjuder in experter i ett ämne, med olika erfarenheter och åsikter om det, och så modererar vi ett panelsamtal dem emellan. I år handlar det om klosterliv i en protestantisk kontext (se bifogad affisch)..
På hemmaplan så är det dags för grannskapets oktoberfest, som vi firar på vår garageuppfart och det verkar bli stor uppslutning. Jag ser fram emot en trevlig kväll.
De tre barnen har nu kommit igång med sina respektive aktiviteter: fotboll, handboll, kyrkokör, cirkus och så lektionerna i mordersmålstyska. Just nu har vi inte så mycket ork över för hushållsgöromålen och jag undrar i mitt stilla sinne när jag ska ta tag i surdegarna med att laga små hål i vantar och strumpbyxor och få ihop vintergarderober till alla barn. Det är skönt att ha en äkta make som har bättre framförhållning på sådana saker än jag själv.

På mitt skrivbord ligger en bok som heter "Kännetecken: att söka Guds närvaro i en kaotisk tid" av Magnus Malm. Den passar perfekt för mig i dessa tider!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar