uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 19 januari 2015

Predikan om livets källa

I går predikade jag i Gryta kyrka på temat livets källa. Evangelietexten handlade om när Maria bad Jesus att rädda ett bröllop eftersom vinet hade tagit slut. Och det gjorde han med råge! 600 liter vin gav han brudparet. Då kan man verkligen festa en stund till!
Vatten som är livets källa, och i den här texten får vinet stå för glädjens källa. Vatten som finns i dopets sakrament och vinet som finns i nattvardens sakrament. Två fundamentala symboler i den kristna tron kommer till uttryck i den här texten.
Detta är hans första tecken, enligt Johannes Evangelium, och det är verkligen en profetia som Jesus utför i sin handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar