uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 17 april 2014

Stilla vecka och påskvandring

Påsk och stilla vecka. Fastan och lugnet inför glädjebudet går in i en djupare fas. Idag är det skärtorsdag, och Jesus instiftar nattvarden under sin sista måltid med lärjungarna. Han blir dessutom förråd.
Men så kommer det en massa påskkärringar  som tigger och får ett överflöd av godis. Det är ju raka motsatsen till fasta och sorg. Kärringarna är till och med ganska söta, och de önskar folk glad påsk. En tradition som finns parallellt med Jesu lidande.
Och påskhare, var kommer den ifrån? Det är verkligen en högtid med många symboler och ingredienser som är svåra att förstå. Och jag är inte rätt person att redan ut dem! det finns andra som kan göra bättre och som redan har gjort det. Idår hörde jag bra förklaringar på P1:s tankar för dagen, som jag rekommendera dig att lyssna på (Länk:  påskfirande ).

Påskvandring
I tisdags var jag i kyrkan och gick en sk påskvandring. Vi i församlingen fick först vara de trötta lärjungarna på Getsemande som blir utskällda av Jesus för att de somnar hela tiden, när han som bäst behöver deras stöd. Efter den scenen fick vi ögonbindlar på oss och gick en bit i korridoren, där vi fick höra Jesu "rättegång" då folket vill ha honom korsfäst, medan Pontius Pilatus tycker att det räcker med 39 piskrapp (vi fick höra alla piskrapp!). Efter det fick var och en av oss bära ett kors in till ett annat rum (fortfarande med ögonbindel på) och där höra hur Jesus spikades fast på korset. Efter det gick vi seende tillbaka till kyrkorummet och fick bevittna när Maria kom till graven och såg ängeln och hörde att Jesus var uppstånden.

Jag tror att det är många kyrkor som har den här typen av vandringar och enklare skådespel under påsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar