uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

söndag 8 september 2013

missat uppdrag

Efter en välbehövlig sovmorgon cyklade jag till kyrkan och kom dit någon minut innan gudtjänsten skulle börja. Jag möttes av en präst vid dörren som log emot mig och sa: "Det är du som är kyrkvärd idag."
Jag tappade hakan och visste inte vad jag skulle säga. Detta hade jag helt missat!
Prästen sade att de hade ordnat sig med att några andra hjälpte till istället för mig. Oj, vad jag grämde mig och skämdes. Under gudtjänstens gång insåg jag att de två som hade hoppat in istället för mig var en rullstolsburen dam som läste en av texterna och en kvinna med en bebis i famnen och en tvååring vid sidan om sig. Det kändes inte riktigt bra, men alla verkade lugna och glada och det var en mycket fin gudtjänst.
Ja, så kan det också gå ibland. Jag kompenserade lite genom att ta hand om efterarbetet och att ta hand om bebisen när det behövdes.Självklart funderade jag också på hur jag ska tackla liknande situationer i framtiden, i prästrollen. Det är knappast en fråga OM det händer, utan NÄR det händer.
Vad kan jag dra för lärdom av detta? Håll ordning på mail, datum och kalendrar. Tappa inte telefonen i marken, då försvinner det mesta,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar