uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 29 januari 2014

evangelium enligt Markus, inledande reflektion

Nu är vi inne i att diskutera evangeliet om Jesus enligt Markus. Det skrevs ner någon gång mellan år 64 och 70, och man antar att han/Markus återberättade vad han hade hört från sin nära vän Petrus, om Jesus.

Efter att Jesus har döps av Johannes alldeles i början på evangeliet, så sätter han igång att frestas av demoner och att driva ut onda andar ut folk. Människor flockas kring honom för att bli botade från sjukdom eller för att han ska utföra exorcism på dem. Jesus botar och visar på sin andliga förmåga, men ibland flyr han ifrån folkmassorna upp i bergen, ut på sjön eller ut i öknen. Där undervisar han sina tolv lärjungar genom att ge dem liknelser och förklara dem, men lärjungarna fattar inte, hur mycket de än försöker.
Markus verkar vara en van berättare och han har byggt upp sin historia retoriskt och teologiskt medvetet, men han skriver på ett mycket enkelt språk och inte i någon riktig kronologisk ordning. Språket liknar stundtals en berättelse som man ibland kan höra på bussen, typ: "Och sen sa' han... och då ba' hände det.... och sen ba' gick han vidare, och de andra ba' - vad görru? och han ba' - fattarnitrögt, eller? och sen kom en annan och ba' - du är ju helt knäpp! och han ba' - ni är inte mycket klokare! och sen ba' gick de vidare.....".

I den senaste svenska översättningen från år 2000, så har man valt att ta bort några "och sen", så att meningarna flyter på lite bättre.

..fortsättning följer, när jag har lärt mig mer om detta evangelium....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar