uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 17 mars 2014

Hemafton

Förra veckan var jag med på min första hemafton här på Johannelund. Det är tydligen en tradition från Johannelunds tidigaste år (150 år sedan) som fortfarande håller i sig. Studenter och lärare äter middag tillsammans och har roligt ihop. Det är alltid samma maträtt som lagas, en etiopisk peppargryta (eftersom Etiopien är det land där EFS har starkast missionsband till). Man samlar alltid in pengar till missionen, för det mesta genom en missionsauktion, dit man får ge saker och sedan köpa tillbaka dem dyrt! :-)
Hemafton ordnas två gånger per termin och det är ett rullande schema på vilken klass som håller i det. Självklart ska kvällen också innehålla en del spex och lärarna förväntas bjuda på sig själva och tåla att bli imiterade, och så avslutas kvällen med en andakt med bön och psalmsång.

I torsdags var kvällens höjdpunkt när två exegetiklärare skulle få framföra afrikansk dans under ledning av en av eleverna på bibelskolan. Herrarna kämpade tappert med att vicka på höfterna, rulla med axlarna och snurra runt i (o)takt med musiken. Resten av oss lät oss bli roade och jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag skrattade så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar