uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 17 december 2012

Yuppienalle

Någon som minns uttrycket yuppienalle?
Det var när mobiltelefonerna började användas, och det var främst unga män i ekonomi/databranchen som gjorde det. Yuppiesar var deras smeknamn och nalle gällde i betydelsen gosedjur.
Nu är det inte många som skulle definiera sig som yuppie längre, men i stort sett alla har en mobiltelefon. Och mer och mer har den blivit ett gosedjur för oss. Vi har den på nattduksbordet på natten eftersom den är vår väckarklocka, och i fickan på dagarna eftersom den är vår kalender, vårt kommunikationsmedel, vår informationskälla, vår musikkälla, vår radio &TV och vårt nöjesverktyg.

Och om man inte har sin telefon av någon anledning, så tappar man sin trygghet och sin bas. Då hjälper det inte med den vänliga frasen: "Du kan låna min!" Precis som att man skulle kunna låna någon annans gosedjur när man ska komma till ro och sova. Det går ju inte, den är ju präglad av mig personligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar