uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 6 december 2013

mötesplats stift - student, Retreat

När man är antagen som prästkandidat för Uppsala stift, så ska man vara med på minst åtta dagar som stiftet planerat åt oss under tiden som man är student. De ordnar ca 15 dagar per termin, så det finns många tillfällen att välja mellan. Varje träff har ett tema, som till exempel kan vara Dans i gudtjänsten, HBTQ-frågor, barn med funktionshinder, körhelg och populärreligiositet.
I helgen ska jag vara med på sådana dagar i form av tyst retreat. Vi är 12 prästkandidater som ska vara tysta tillsammans mellan fredag kväll och söndag lunch. Retreaten har som tema: ” Advent är mörker och kyla -vi tänder ett ljus och ber”.  Det som man har möjlighet att göra under dessa dagar är att meditera, vila, promenera, skapa, läsa och att delta i andakter och mässa. Man får själv välja vilka programpunkter som man vill delta i. Dessutom har man också möjlighet att boka tid för enskilda samtal med en diakon/eller och med en präst.

Detta ser jag fram emot och önskar att det ger mig både energi och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar