uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 17 maj 2012

dödshjälp?

Jag såg just ett program om Birger från Danmark som har ALS. Det är en obotlig och dödlig sjukdom, men man kan leva längre om man får respirator och det kan man fp i Danmark, men inte i Sverige. Programmet visade hur Birger kommunicerade med andra AKSpa.tienter för att stltta dem i sitt beslut om respirator eller ej. Han skrev på en dator med hjälp av  ögonbvlinkningar och hans fru och assistent kunde tolka hans blinkningar när han var ute och pratade med människor. Det som genomsyrade hela programmet var Birgers livsglädje och en känsla av att han lever ett meningsfullt liv.
I vår etikkurs som jag läser nu, ska några av oss debattera ämnet aktik dödshjälp, och det här programmet om Birger är verligen intressant i sammanhanget. I Sverige har sjukvården bestämt att en ALSpatient inte bör få respirator eftersom livet inte får tillräcklig kvalitet efter operationen och i Danmark är det personen själv som väljer om hens liv är värt att fortsätta leva. Ja, på vilken nivå ska beslutet ligga? Det är ju kanske också en samhällsekonomisk fråga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar