uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 16 maj 2012

etikdiskussioner

Det är så spännande att diskutera etik och våra två senaste seminarier var riktigt givande. Diskussion om feminism, där bland annat dygdetiken kom upp till diskussion. Vad är ett gott liv? Vad är lycka? Hur länge kan man vara lycklig och över vad?
Nästa seminarium handlade om hur vi kan använda populärkulturella fenomen i undevisningssituationer. Ett ämne som kom upp var en diskussion i Big Brother huser häromdagen. Ett klipp på ca två minuter gav upphov till en mängd olika diskussioner. Bland annat vår människosyn, vad otrohet egentligen är och man idealt bör hantera något sådant och vad dokusåpor fyller för funktion och för vem.
Vi pratar också om begrepp som exklusivism, inklusivism och pluralism. Det handlar om hur man ser på sanningen, är man ensam besittare av sanningen när man är övertygad i sin livsåskådning, eller kan man lyssna på andra och erkänna deras syn på världen fastän man samtidigt håller fast vid sin egen sanning, eller äger alla människor sina egna sanningar, vilka alla är lika giltiga?

Jag har nog sagt det förr, men säger det igen; det är en ynnest att få ta sig tid till att läsa och diskutera dessa meningsfulla ämnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar