uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 19 november 2013

evolution och bibel

Idag hamnade vi i en spännande diskussion om hur Gud är inblandad i evolutionen, människans tillkomst, survival of the fittest och syndens uppkomst hos det mänskliga släktet. Det är precis det som jag går och funderar på just nu, så det passade mig perfekt att prata om. Det visade sig att vi fem stycken runt lunchbordet hade mycket olika uppfattning om vad vi tror, så det blev en mycket intressant diskussion. En liten bit till på väg i mina funderingar kom jag.

Annars är det grekiskan som upptar med mesta hjärnkapaciteten. Grammatiken är verkligen inget att leka med, och det är otroligt många olika ändelser som man ska lära sig utantill för att kunna översätta meningar på ett riktigt sätt. Och så finns det förstås ord som kan översättas på olika sätt, vilket gör att vissa (centrala) texter kan få olika teologisk innebörd. Det är både spännande och frustrerande....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar