uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 29 november 2011

sharia, församling och studentliv...

Läser om islam och har lärt mig att sharialagen ses som en del av guds uppenbarelse, och kan därigenom inte anpassas till det samhälle som har utvecklats sedan uppenbarelsen inträffade. Jag är inte mer insatt i sharia och koranen än via media (just nu iallafall), men jag tänker mig att det vore som att vi skulle följa lagarna i gamla testamentet till punkt och pricka. Jag undrar hur det blir i Egypten om muslimska brödraskapet tar över makten... I januari får vi resultatet.

Annars läser jag också min församlings verksamhetsberättelse för 2010. De två saker som lyser igenom, enlig mig, är frågan hur vi ska nå människor och vilka samarbeten vi ska fortsätta med eller upprätta och hur vi ska hantera den arbetsbelastning som personalen har. Mellan raderna läser jag att många arbetar mycket och att behovet av deras insatser är stort. Är det motsägelsefullt? Eller är det olika arenor det handlar om? En annan närliggande fråga är hur det kristna budskapet bör förmedlas i ett sekulariserat samhälle och i vilka sammanhang.

Som blivande student blir jag mer och mer prismedveten. Nu hänger jag på biblioteket i stället för i bokhandeln och jag överväger ibland att inte köpa den mest ekologiska varan när prisskillnaden är stor. Det gör ont i hjärtat att göra just den avvägningen. Äldsta dotterna önskar sig pennvässare och strumpor i julklapp för att inte ruinera oss, och för att hon verkligen kommer att använda det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar