uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 23 oktober 2012

GT-studier

Efter en lång och intensiv helg är jag nu tillbaka i skolbänken och tittar ut på det vackra höstvädret. Vi pratar om poesi, vishet och profeter. Det är speciella böcker i gamla testamentet. Den vackraste kärleksdikten, den pessimistiska predikaren som bara ser tomhet i livet och den stackas Job som prövas i sin tillit till Gud genom att bli fråntagen allt. För att inte glömma de hjärtskärande klagovisorna om Jerusalem som ligger i spillror.
Och hur ska vi tolka detta idag? Kan vi förstå de gamla ordspråken och de olika sorterna psalmer i psaltaren?

En helt annan sak:
Idag är jag glad, eftersom jag fick tillbaka NT-tentan med betyg VG.  Jag firar med lite choklad som jag fick av några snälla kursare.

En till annan sak :
På tisdagar har vi morgonmässa här på Jlund. Det moment som jag uppskattade mest idag var syndabekännelsen och förlåtelsen. I söndags kom jag försent till mässan, så jag missade själva syndabekännelsen, men nu fick jag möjlighet att be om förlåtelse och lägga fram mitt dåliga samvete inför Gud. Det var en lättnad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar