uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 9 oktober 2012

folkslag i GT

Vad har jag lärt mig i dag då?
Jo, vi har tittat på kartor i olika skalor över området mellan Egypetn och Mesopotamien. Nilen, Jordan, Eufrat och Tigris floder ska vi förstås kunna rita in på kartan. Och vi har lärt oss var de olika folkslagen bodde: fenikier, filisteer, mohabiter, edomiter, ammoniter, arameer och kaananeer. Vad trodde de på, vad livnärde de sig på, vilket slags språk talade de och hur var deras förhållande till israeliterna. Och under olika tidsepoker var sumererna, babylonierna och assyrierna härskare över ungefär samma landområde; Mesopotamien.
Vi pratade om hur olika forskarskolor tar ställning till hur och vad man kan ta för historisk sanning i moseböckernas beskrivning av uttåget från Egypten och intråget till Kaanan, vad vi inte vet något om och vad vi kan säga är felaktigt eller åtminstone mycket osannolikt.
Ja, det var det.

På eftermiddagen hade vi metorsgrupp och vi fick lyssna till en av våra gruppmedlemmars livshistoria. Jag blev mycket berörd. Människor är unika, komplexa och ockå mycket lika. Det är facinerande.

Snart ska jag sätta igång med vår uppgift att tolka ett stycke ur en av profetböckerna. Jag har valt en text ur Hosea, där Gud suckar lite över sitt folk som vänder honom ryggen och går till andra gudar, trots att han älskar dem, tar hand om dem och föder dem .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar