uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 25 oktober 2012

Höga visan




..är en fantastisk kärleksdikt! Men ibland är det svårt att förstå den hebreiska poesins språk och kultur. Vi kanske får andra sorts associationer när vi läser några av liknelserna som beskrivs. :-)
Mannen och kvinnan förklarar varandra sin kärlek i höga visan. Mannen (enligt traditionen kung Salomon)  beskriver sin käresta med ett bildspråk, tex:
4:11 "av sötma dryper dina läppar, min brud, din tunga gömmer honung och mjölk, dina kläder doftar som Libanon."
6:5- 7 " Ditt hår är som en flock getter som strömmar ut från Gilead. Dina tänder är som en flock tackor som stiger ur badet, alla har tvillingar, ingen är utan lamm. Som ett kluvet granatäpple skimrar dina tinningar bakom slöjan"

7:3-4 "Dina bröst är som två hjortkalvar, som gasellens tvillingkid. Din hals är ett elfenbenshorn, dina ögon som Hebrons dammar vid porten mot Bat-Rabbin. Din näsa är som Libanontornet, som vetter mot Damaskus."



Läs gärna hela boken. Den är bara åtta kapitel lång och helt fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar