uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 3 oktober 2012

Teologiska rummet om GT

Jag har just lyssnat på Johannelunds alldeles egna teologiska rummet. Den handlande om gamla testamentet, dess olika tolkningar och vad vi har det till idag. Intressant. Det finns på  http://teologiskarummet.se
Några saker som kom upp i diskussionern var:
GT är ju lite jobbig eftersom det bland annat innehåller texter som beskriver krig och väldtäkter, som är svåra att tyda budskapen av. Det innehåller också en del uppenbara felaktigheter när det gäller platser och år. Och hur ska man läsa och tolka alla de olika gengrer som finns representerade i GT, och hur mycket av den historiska kontexten måste man vara medveten om när man läser GT idag? De tre personerna i panelen är både förankrade i kristendomen och i forskningen. Är det böcker av Gud, om Gud och/eller i dialog med Gud? Hur ser kommunikationen ut mellan avsändare, förmedlare och mottagare? Och kan vi överhuvud taget klara oss utan böckerna i det gamla testamentet i dagens samhälle?

För mig känns det som en bra inledning till GT-kursen som startar i morgon. Då förväntar jag mig att få raka svar på alla dessa frågor! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar