uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 27 mars 2013

bön-nödig

Ibland får man helt enkelt ett sug efter att be. Ibland är det lätt att sätta ord på det man vill be om och ibland behöver man hjälp. Det är också skönt att veta att det finns människor i alla tider som upplevt samma känsla och samma behov av att be just då.
Idag gick jag in på en hemsida som heter Livets böner (länk nedan) och klickade på texten "låt Gud välja din bön", eftersom de andra rubrikerna inte riktigt stämde med min situation just nu. De här två bönerna dök upp, och det var precis det som jag försökte formulera för mig själv, men nu fick jag hjälp med att be för min familj och att be om förlåtelse och pepping att gå vidare från där jag är.
Tack Gud!

Gud, var mig nådig enligt din godhet,
utplåna mina överträdelser enligt din
stora barmhärtighet.
Två mig ren från min missgärning,
rena mig från min synd.

Ty jag känner mina överträdelser
och min synd är alltid inför mig.
Det är mot dig jag har syndat
och gjort det som är ont i dina ögon..

Vänd bort ditt ansikte från mina synder,
utplåna alla mina missgärningar.
Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta
och ge mig på nytt en frimodig ande.

Förkasta mig inte från ditt ansikte
och tag inte din helige Ande ifrån mig.
Låt mig åter få jubla över din frälsning
och håll mig uppe med en villig ande.

Ur Psaltaren 51

Käre himmelske Far!
Du är ju Kärleken, och jag vet att du älskar
min familj ännu mer än vad jag själv gör.
Därför överlämnar jag dem nu i dina goda
och allsmäktiga händer. Bevara dem till
kropp, själ och ande. Skydda dem från olycka
och sjukdom. Välsigna deras dag i dag och låt
dem få vara lyckliga. Hjälp dem att tro på dig,
lita på dig och be till dig.
I Jesu namn, amen.

Angelica Fröjmark

hämtad från hemsidan livets böner
Jag kan också rekommendera Svenska kyrkans bönesida Be
och sidan Daglig bön på nätet- heligt rum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar