uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 1 mars 2013

Sakrament

Nu läser jag om sakrament, deras olika definitioner och funktioner. Och tolkningar. Finns verkligen Jesu kropp i oblaten och blod i vinet? Vad tror jag, Calvin, Luther, Augustinus, osv. 
Och måste man tro på Jesus för att bli döpt i hans namn? Eller kan man vara nyfödd? Vad får det för konsekvenser? Och blev någonsin ett litet barn döpt under nya testamentets tid?
Ibland är det spännande och ibland blir jag lite trött på gubbarna och deras fantastiska grubblerier som jag inte alltid kan förstå. Ibland är det lätt att ta ställning till något och ibland krävs det mycket innan man har något tyckande i en viss sakfråga. Och det tar inte bara tid att läsa och skriva tentor, det tar mycket mental kraft att plugga teologi också! Men det är ju det som är poängen, att bli utmanad och uppmuntrad! Och lite trött...  0:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar