uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 6 maj 2013

Bön och ande

Idag hade en kursare och jag ansvar  för morgonbönen på skolan. Nästa söndags tema är hjälparen kommer, och vi läste den evangelietext som hör till den söndagen (Johannes 16:23-33) där Jesus förklarar för sina lärjungar att den helige ande ska komma till dem när han själv är borta. Han säger också att de ska be i Jesu namn. Då kommer anden att ge svar och deras glädje bli fullkomlig. Även om de/vi också får lida på jorden så behöver vi inte vara oroliga, för  Jesus har besegrat världen och döden för vår skull.
Det var inte lätt för lärjungarna att förstå allt detta innan det skulle hända. Och även om de lovade honom trofasthet och sade att de till slut förstod vad han sade, så var det några som förnekade att de hade haft med Jesus att göra alldeles kort efter detta avskedstal.
Det är alltid lättare att vara efterklok och dömande mot andras handlande när man har facit i hand...

Låt oss be i Jesu namn och öppna oss för den heliga ande.
Låt oss be för våra familjer, vänner och bekanta som behöver stöd i livet just nu.
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar