uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 20 maj 2013

svepning och begravning

Ja, det är en hel del som präster behöver bekanta sig med.
I dag har vi fått möta några företrädare för begravingsbranchen. Dels var vi på patologen, där vi fick sitta vid en kista i avskedsrummet och dels var vi på ett begravningskontor.
De som talade var mycket fina människor och jag fick intrycket av att de tyckte om sitt arbete och att de ville göra allt de kunde för att vi alla ska få ett värdigt slut och få ett empatiskt bemötande som anhörig till någon som just har avlidit. De berättade bland annat om processen från en persons död, eventuell obduktion, iordningställande av kroppen inför begravning, olika sorters begravningscermonier och olika sorters gravsättningar.
Vi fick också se en död kropp som var iordninggjord inför begravningen. Det var en man som hade kostym på sig och en ansiktsduk över ansiktet.

För min egen del var det ett bra studiebesök, som väckte frågor om prästrollen och om mina egna personliga känslor från begravningar och anhörigas och vänners bortgång. Jag fick också svar på en fråga, som jag har burit på, när det gäller situationer då man inte bör se den avlidne efter döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar