uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 15 mars 2012

GT som text

Vad har jag lärt mig idag?
Jo, nu har vi börjat med gamla testamentet i delkursen tradition, skrift och tolkning. Det finns en sk fyrkällshypotes om hur de fem Moseböckerna, Torah, har uppkommit. Alltså fyra olika textmassor som har skrivits ner under olika tidsepoker fogats samman. Forskarna söker efter andra texter än de bibliska för att belägga dem och ibland går det, ibland inte. Vandrade de verkligen i öknene? Fanns det någon som hette Moses? Kanske, men man vet inte. I Moseböckerna talas det om förbundet med Gud. Vad är ett förbund? Hur använders det begreppet i de dåtida kulturerna?
Vi fick lyssna på Leonard Cohens låt Hallelujah, och identifiera de olika GT-historierna som han refererar till i texten. Det är en bra låt, och nu är den ännu mer intressant att lyssna på.
I kungaböckerna får man lära sig om en massa kungar och om de var bra regenter eller ej enligt författaren, dvs höll sig kungen till den rätta läran?
Dagen avslutades med att beskriva vad en profet är för något. Ett ämne som fortsätter nästa vecka.

Personligen så varvade jag föreläsningarna med att ta hand om min lilla förkylda dotter, så det blev tvära kast mellan att lyssna på GT, Moses och att mata, byta blöja, vagga och leka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar