uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 8 mars 2012

plikter, sanningar, budord och skyldigheter

Jag kämpar med hinduismen. Min lilla flicka som är 1,5 år är febrig, så jag sitter hemma och renskriver mina anteckningar.

Funderingar kring plikt, sanningar, budord och skyldigheter:
I Islamsk lära finns fyra plikter; bönen, fastemånaden, pilgrimsresan (gäller ej fattiga och sjuka) och den religiösa avgiften. Basen är att det finns en gud och Muhammed är hans profet. Människan är skapad god och bör leva i tacksamhet för den nåd som givits henne.
Inom hinduismen finns det tre skyldigheter; att viga sitt liv till det gudomliga genom att samla god karma, att vårda den egna trostraditionen (tex Vedaskrifterna) och att tacka sina förfäder för att man finns till genom att sätta nya människor till världen.
inte skada något levande väsen. Rättesnören: inte ljuga, inte stjäla, inte leva okyskt, vara givmild
Inom Buddhismen finns fyra sanningar:
1Livet är ett lidande om vi inte begriper hur vi ska leva, 2 Lidandet beror på männiksans livstörst, 3Livstörsten kan släckas och man kan nå Nirvana, frihet, 4Vägen till nirvana sker i åtta steg. De åtta stegen innebär att uppnå vishet, att bete sig på ett moraliskt sätt och att idka mental diciplin.
Judar och kristna har de tio budorden; Tro på en Gud, Missbruka inte Guds namn, Vila på söndagar, respektera mor och far, dräp inte, var inte otrogen, stjäl inte, ljug inte, ha inte begär efter andras hus, ha inte begär efter andras respektive eller någon annat som inte tillhör dig.
Dessutom: Älska herren över allt annat och din nästa såsom dig själv.
Vad säger allt detta om religionernas människosyn och världsuppfattning?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar