uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 4 juni 2012

Religionsvetenskap A, VT 2012

Ja, så var den här terminen slut. Hur sammanfattar man den? Vad har jag lärt mig? Vad har varit mest spännande? Vad har varit mest jobbigt?
Svårast var iallafall hinduismen och buddhismen, där hade inte så mycket att falla tillbaka på. Den största känslomässiga utmaningen var genustexterna med feminismens historia och bitterfittan bland andra. Religionspsykologin var otroligt spännande och rolig. Judendomens historia var intressant, särskilt diskussionen om källkritik och vad som kan beläggas och inte. Och tolkning av bibelns böcker var också intressant, med forskares diskussioner om när vad skrevs och av vem. De olika etiska teorierna var någorlunda enkla att förstå, åtminstone på den här nivån. Jag gissar att det bara blir mer och mer komplicerat ju mer man lär sig om moralfilosofi.
Jag har också fått självförtroende i att jag faktiskt klarar av att plugga igen och skriva tentor på ett någorlunda avslappnat sätt.
Det har varit intensivt, men samtidigt bland det roligaste och mest meningsfulla som jag har gjort i mitt liv hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar