uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 15 juni 2012

Romarbrevet och apostlagärningarna

Jag läser nu Paulus brev till församlingen i Rom och apostlagärningarna, som är skrivet av samme författare som skrev Lukasevangeliet.
Både brevet och apostlagärningarna handlar om huruvida både judar och hedningar kan bli kristna och svaret är att det är så. Paulus hänvisar ofta till texter i GT och när det handlar om att följa lagen ( vad son är rent och orent) så avfärdar han det, eftersom det inte längre handlar om att göra rätt, utan om att tro på Jesus. När det handlar om profetior om Jesus, så styrker han GTs texter.
I apostlagärningarna händer det många fantastiska saker. Anden är påtagligt med apostlarna och de får många meddelanden från Gud och de helar sjuka och uppväcker döda. Många hedningar kommer till tro och låter döpa sig.
Det är fascinerande läsning och mycket som ska redas ut i det tidiga kyrkan, bodde praktiskt och andligt och teologiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar