uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

söndag 19 augusti 2012

Skyttes omvändelse

Det är en fascinerande läsning om Görans väg till kristen tro. Det har tagit många år, mycket läsning och långa samtal med kloka människor för honom att komma till en djupare tro. I hans bok är det också inbäddat en del nutidshistoria från 50-talet och framåt och han kan lätt förklara hur olika politiska skeden formar honom själv på olika sätt.
I hans bok beskriver han "nådens ordning", vilket är en process som många genomgår från tveksamhet till tro.
1. Längtan. Man har ett andligt intresse.
2. Andlig upprymdhet. En stor kraft drabbar en med påtaglig effekt av lyckliga och guds närhet.
3. Moral. Man engagerar sig och granskar sin egen moral och hur man agerar i förhållande till den och kristendomen. Detta kan leda till en sorg när man inser att man inte gör det goda man vill göra.
4. Nåd. Man börjar förstå att Jesus gick i döden på korset i människans ställe.
5. Natten - Gud döljer sig. Öken, misströstan, andens fattigdom. Gud drar undan sin tröst,  Gud tycks död. Denna natt har ett positivt syfte eftersom man sem lär sig älska livet istället för att söka dess mening.
6. Ljuset- Gud bländar. Man inser att gud är centrum.

Jag funderar över vilka av dessa steg som jag har upplevt. Och inser att jag har en bit kvar att vandra, många frågor kvar att ställa, många böcker kvar att läsa, och många insikter kvar att drabbas av. Jag har bara börjat min resa, men jag sett fram emot att fortsätta och känner att det är rätt riktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar