uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 31 augusti 2012

NTs exegetik & redaktionskritik

Vi är mitt uppe i kursen som handlar om nya testamentets exegetik. Det är tunga föreläsningar, och vi är alla ganska matta efter veckan som gått. Nu har vi hunnit igenom de synoptiska (Markus, Matteus och Lukas) evangelierna. Senare i kursen ska vi i grupper presentera olika exegetiksa metoder, och jag har ägnat eftermiddagen till att förbereda min del i den övningen. Vårt tema är källkritik och redaktionskritik.
de frågor som man ställer sig när man granskar evangelierna redaktionskritiskt är bla: Vad kan man säga om texterna i ljuset av vem som har skrivit dem och när man jämför Mark, Matt och Lukas så kan man se vissa ordagranna lydelser av texterna och vissa ändringar. Vad betyder det? Har de olika budskap med sina evangelier, eller har de olika målgrupper, så att de måste utveckla vissa begrepp, så att alla ska förstå? Och vilka källor hade de egentligen? Några olika och några samma. Hur hanterar de sitt källmaterial och hur berättar de sin berättelse? Vilken disposition har de? Varför väljer de olika kronologi av händelser ibland?
Vi kommer inte att kunna besvara alla dessa frågor, men syftet med seminariet är nog mer att visa på ett sätt att bearbeta och förstå en text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar