uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 29 augusti 2012

bibelnördar

Just nu går vi igenom de synoptiska evangelierna (markus, matteus och lukas) och hur de beskriver Jesus, vad de har för syfte, för teologi, vilka ord de använder, vilka källor de har och hur författarna har redigerat och disponerat texten.
Som grupparbete ska vi presentera olika metoder för att analysera och tolka texterna och göra en övning med klassen som exempel på den metoden. Min grupp ska presentera källkritik och reaktionskritik. Det ska bli roligt, hoppas jag..
På rasterna kan samtalen bli lite nördiga. Häromdagen kom vi in på att bibelöversättningen från 1917 var så revolutionerande genom att språket var så modernt. Då hade man tagit bort ord som ehuro och emedan. För att jämföra olika bibelverser laddade vi ner olika bibelöversättningsappar på våra telefoner; 1917, bibel 2000, levande bibeln, 1982år översättning, mfl. Ord som Ök och fänader dök upp och diskuterades...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar