uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 22 november 2012

filosofi och retorik

Nu är det dags för frågorna:
vad är ett argument?
vad är sanning?
vad är verklighet?
vad är kunskap?

Det är spännande och utmanande, och alldeles nödvändigt för att sedare kunna föra diskussioner och kunna argumentare för sina åsikter och ståndpunkter. men kan kan också bli lite matt och känna att man helst inte vill gräva för djupt i sina egna sanningaar. tänk om någon med bra argumentation kan slå hål på "mina sanningar"?
Samtidigt som vi läser teoretisk religionsfilosofi, går vi en kurs i retorik och homiletik (predikokonst). Just nu ska vi skriva ett PM i den kursen om hur olika teologer ser på predikan, sanning, uppenbarelse och hur deras argument håller.
Det passar mycket bra ihop, och man kan dra nytta av de olika kurserna som tangerar varandra och diskuterar liknande ämnen men från olika infallsvinklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar