uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 27 november 2012

logosomatisk predikan

Just nu sitter jag och läser om hur man kan trigga igång fantasin och associationerna för att planera och genomföra en bra predikan. Mina associationer går förstås också iväg och jag tänker på hur jag tidigare har förberett tal och föreläsningar. Jag hoppas att jag ska få mig något nytt till livs och inte bara påminnelser om och uppmuntran till vad jag redan har gjort. Kanskse kan jag till och med få mig till livs något som jag tidigare har gjort felaktigt och bör sluta med!
Iallafall, så skriver han, Thomas Troeger, om hur han försökte hitta inspiration till en julpredikan genom att titta på en tavla av Josef och Maria. Han försökte sätta sig in i deras situation och konkretisera deras upplevelser för att hitta orden och formuleringarna och innehållet till sin predikan. Han kallar detta ett exempel på en logosomatisk metod (ord-kropp).
Det jag då kommer att tänka på är när min dotter häromdagen kom hem och berättade om vad de hade lärt sig idag på musiken. Tydligen hade de sjungit eller pratat  om Maria och Josef som var på väg till Betlehem. Läraren kom in på att Maria var höggravid och satt på en åsna. En åsna har en mycket spetsig rygg, till skillnad från en häst, så det måste ha gjort ont för Maria att sitta på åsnans rygg. Dessutom, när en kvinna är gravid så luckras bäckenbenet upp, och man blir ganska mjuk i hela underlivet. När sedan bebisen väl ska fördas så kommer det hål som vanligtvis är ca en cm stort att vidga sig till ca 10 cm för att barnet ska kunna komma ut.
Oj, tänkte jag, när dottern berättade detta. Jag har många gånger sett Maria rida på åsnan på bilder och jag har själv varit gravid tre gånger (dock utan att rida på en åsna just då), men jag har aldrig kopplat ihop de upplevelserna på det här sättet. Själv lärde jag mig inte dessa detaljer om graviditet och förlossning förrän det var aktuellt i mitt liv. Men nu när jag pluggar om hur fantasi och bibeltexter och vardagslivet bör pusslas ihop för att få till en bra predikan så kan jag inte annat än att tänka att det här var ett bra exempel på en logosomatisk utläggning (inte predikan, men en utläggning i undervisande syfte).
Kankse var det just detta som jag skulle lära mig idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar