uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 5 september 2012

lyssnar på Paulus brev

Japp, nu lyssnar jag på bibeln i telefonen. Perfekt när ögonen är trötta av allt läsande eller när jag cyklar mellan högskolan och dagis. Just nu är det alla Paulus brev som jag lyssnar igenom. Det är en del upprepningar, men det får man väl tolka som bra, att församlingarna fick samma budskap från honom.

Men... mitt ivriga lyssnande verkar inte hjälpa min förståelse av det jag hör. När jag nu har varit på en fyratimmars föreläsning om Galaterbrevet, så inser jag att även om jag både har lyssnat och läst det så har jag inte förstått innehållets eller formens betydelse och inte heller uppmärksammat vad som inte står. Man kan verkligen läsa bibeln på många olika sätt, med många olika glasögon och det är guld värt att ha en bra guide i några av dessa sätt att läsa bibeln.

Det som är bra med att lyssna på breven är att det är så som de flesta mottog dem. De lästes upp i synagogorna till många människor samtidigt, så jag låtsas att jag sitter/står i en synagoga i tex Korinth och får mig allt detta till livs. Bannor, beröm, hopp och förmaningar och lite coaching om hur vi kan gå vidare i vårt församlingsarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar