uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 24 september 2012

Offer i bibeln, exegetiska dagen

På förmiddagen var jag på en öppen föreläsning om offer i Bibeln. Det var den exegetiska dagen och jag fick lära mig att professor Gilders inte håller med andra forskare om att offerritualerna i GT är symboliska handlingar, utan läser dem som instrumentella.
Den andra föreläsaren, professor Finlan, pratade om offerbilder i nya testamentet. Jag tror att slutklämmen var att Paulus och Hebreerbrevet använder offerliknelser, men på olika sätt och att de motsäger både varandra och sig själva.

Det var en intressant förmiddag, både  innehållet och att se de människor som var där. Jag skulle vilja läsa mer om offer, både i forskning och i konfessionella texter och särskilt hur det behandlas i nya testamentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar