uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 24 september 2012

Prövning på grekiska och kenosis

Idag fick jag en liten förklaring till en fråga som jag funderar på. I Fader vår ber vi ju numera att slippa prövningar istället för frestelser. På grekiska är det samma ord! Och läst i sitt sammanhang så anspelar orden mycket på den judiska eskatologin om de stora prövningar människan kommer att få utstå under den sista tiden före domen. Så vår/min svenska läsning om att slippa vardagsprövningar är inte helt giltig.
Tack James.

En annan sak som jag går och klurar på är hur Jesus samtidigt kan vara100% människa och utföra gudomliga mirakel. Nu har jag lärt mig att fenomenet att Jesus har tömt sig på sin gudomlighet heter kenosis, så nu har jag ett namn på "mitt" problem.

(Jag undrar vad jag kommer att tänka om dessa funderingar och upptäcker om några år)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar