uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 31 januari 2013

Gud i tre aggregationsformer!

Att skriva hemtenta när man är lite förkyld och hängig kan lätt gå överstyr och inte bli så effektivt. En fråga som jag har skrivit lite på är om liknelsen mellan den treenige guden och vattnets tre aggregationsformer har en bra teologisk poäng. Det är ju lite roligt att fundera på det, eftersom jag själv har läst kemi tidigare i mitt liv.
Molekyler och atomer är mycket små byggstenar i vårt liv på jorden, och de har tre aggregationsformer: fast, flytande och gas. På samma sätt finns gud, som är det största vi kan tänka oss i tre former: fader, son och ande. De har olika uppgifter (som man kan beskriva på olika sätt): skapare, återlösare och hjälpare. Gud agerar i våra liv och i skapelsen i dessa tre former, men alltid som en Gud. När vattnet finns i form av is, kan vi gå på det, i flytande form kan vi dricka det, och i gasform kan vi känna det inpå bara huden. Det är ju faktiskt en bra liknelse!