uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

onsdag 30 januari 2013

själavård i teorin

Vad är egentligen själavård? På vilket sätt har du kommit i kontakt med det?

Jag tror att den kortaste definitionen, enligt den litteratur som jag nu har läst, är när man bjuder in Gud i samtalet mellan två eller fler människor.
Målsättningen är att den som söker själavård ska få en tydligare relation till Gud.

På lektionen diskuterar vi olika skolor om relationen mellan pastoral teologi och modern psykologi. Är de motsatta och fiender till varann, kompletterar de varann eller för de en nära dialog med varandra?
I Sverige har vi sedan Freuds dagar bilvit mycket "psykologiserade" och införlivade i hans människosyn. Hur ska vi som ska vårda människors själar med en teologisk människosyn förhålla oss till den kulturen?
Vi får se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar