uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 24 januari 2013

treeingheten, själavård, och vardag

Jaha, idag var det treenigheten som var på agendan. Den har funderat på en hel del under året, så nu får jag lite mer teorier att ta till mig, och så får jag reflektera lite själv också. Det är hemtentan i dogmatik som jag sitter och skriver på...

Lite själavård har jag också hunnit med att läsa och begrunda idag. Herr Grevbo ville övertyga mig om att själavården är en självklar del av den praktiska teologin och inte något separat. Och han framhävde att efter andra världskriget så har själavården "avteologiserats" till att bli med inspirerad av freud och psykoterapin. Han vill att vi, själavårdande teologer, ska bli bättre på att klänna till själavårdens historia och bibliska kontext.

Vid sidan om dessa funderingar, så försöker jag pussla ihop hämtningar och lämningar till vår dotter, så att det passar i våra respektive scheman. Det är inte helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar