uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 11 januari 2013

miljögifter och våra barn

Häromdagen skulle jag köpa ett läkemedel till mitt barn och farmaceuten erbjöd mig då ett märke som kostade hälften så mycket som det som stod på mitt recept. När jag undrade vilket land det produceras i (för att kunna gissa hur tillvekningsprocesser och utsläpp från fabriken och mijlölagstiftning och eventuell tillsyn och efterlevnad av dessa lagar fungerar i detta land), så gick det inte att få fram vilket land företaget verkar i. Min fråga gäller i stora drag,  hur många fiskar, mm, som får i sig den verksamma substansen från fabrikens utsläpp och om människor dricker detta vatten.
I Fyrisån i Uppsala finns höga halter av smärtstillande och anti-depressiva substanser som inte går att rena bort i vårt reningsverk. Och det påverkar livet i Fyrisån! och i förlängningen oss människor som bor här.

Andra aktuella och viktiga ämnen tas upp i dessa två bloggar som handlar om de gifter som är allra närmast våra barn.
Miljömamman skriver om gifter i våra hem:
http://www.happytday.se/milj%C3%B6mamman/del-2-i-dammet-damn-it

Och Naturskyddsföreningen vill att barnen bör gå på giftfria dagis!
http://blogg.naturskyddsforeningen.se/jonas/2013/01/10/giftfria-dagis-at-ungarna/#more-8018

ja, sådant kan också finnas i huvudet på en teologistudent....
För att få en teologisk knorr på temat, så lovar en präst i sin vigsel blans annat att "i sitt sinne vara vänd till Gud och till hela skapelsen.". Kanske kan dessa frågor vara ett exempel på att vara vänd till hela skapelsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar