uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

tisdag 15 januari 2013

andliga ledare?

Idag höll jag min allra första predikan. Det var inför några klasskompisar, en lärare och en videokamera. Det var ett stapplande försök, men någon gång ska ju vara den första, och man blir förhoppningsvis lite bättre med övning.

Något annat som jag vill dela med dig är ett filmtips om andliga ledare och frågan om de behövs eller inte. Vikram Ghandi vill här bevisa att andlighet i sig är bra, men att speciella ledare inte behövs. Hans metod är att själv bli en andlig ledare, en guru, hitta på en religion och samla lärjungar, som han sedan ska visa sitt rätta jag för. Det är intressant att se vilka komponenter han tar in i sin religion: ritualer, gemenskap, välsignelse, enskilda samtal, mm. Det är också intressant att lyssna på och se människors reaktion på hans person. Ja, det finns mycket att reflektera kring den här filmen och dess innehåll. Vad tycker du?

Här kan de se filmen med svensk undertext SVT UR "Guru-lurifax"
Här är filmens egen hemsida Kumaremovie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar