uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

lördag 16 februari 2013

Augustinus synder

Jag läste just St Augustinus syndabekännelser. Tanken var att jag skulle förstå hans tankar bakom synd och arvsynden. (Han tycker att mänskligheten är fördärvad genom syndafallet som jag förstår det.)
Men hans bekännelser gav mig inte så mycket som jag hade hoppats. Nu vet jag att han tyckte om att få kickar genom att stjäla och att han hade en sambo och fick barn med henne. När han friade till en ung flicka, så blev sambon tvungen att flytta (men barnet blev kvar hos Augustinus). Han sörjde tydligen den kvinnan djupt. Och när bröllopet dröjde två år(eftersom flickan inte var giftasvuxen förrän då), så tog han sig en ny älskarinna idéer tiden.
Ja, detta bekänner han till Gud och ber om sina synders förlåtelse. Han beskriver sin omvändelse och sin mors böner för honom.
Men arvsynden diskuterar han inte i denna bok på något djupare plan. Jag får hitta någon annan bok som han har skrivit helt enkelt.