uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 21 februari 2013

kyrkobilder på våldtäktstext

Idag lyssnade vi på en föreläsning om takmålningar i en fiskekyrka vid Höga kusten. Det var fyra olika bilder som var mer eller mindra unika, och de var målade på 1600-talet.
En av bilderna var hämtade från texten i 1 Mosebok kap 34, som handlar om när Jakobs enda dotter, Dina, blir våldtagen. Hennes pappa bryr sig inte så mycket om det, men hennes tolv bröder blir upprörda över att kungasonen i staden behandlar deras syster som en hora. Prinsen vill gifta sig med henne, och bröderna såger att det går bra om alla av manskön i staden låter omskära sig (bli judar). Det går prinsen med på. Den tredje dagen efter omskärelsen (när såret gör som mest ont) stormar bröderna in i staden och dödar alla män och rövar bort kvinnor och barn, och tar tillbaka sin syster.
En himla jobbig text, som jag har svårt att förstå vad den egentligen vill säga oss om Gud.
På 1700-talet tolkade man tydligen texten så, att Dina var fick skylla sig själv för att hon blev våldtagen, eftersom hon var nyfiken och gick hemifrån. Hon var också lat eftersom hon smet ifrån sina sysslor hemma. Man kan ana att predikan över bilden hölls till unga kvinnor, så att de skulle skydda sin oskuld bättre än Dina kunde göra.
Och ämnet är tyvärr högaktuellt än idag.
Efter redogörelser på detta tema mår jag ganska dåligt och behöver en stund för att komma tillbaka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar