uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 18 februari 2013

Första morgonbönen gjord!

Så har jag då hållit i en morgonbön på Johannelund för lärare och studenter.
Jag bad mycket innan, och det kändes som att Gud var med oss i andakten, bönerna och psalmerna. Förhoppningen var att någon skulle kunna ta till sig något av det jag sa, kunna känna igen sig, reflektera och kanske bli utmanad på något sätt.

Temat var Den kämpande tron och texten handlade om profeten Elia som kämpar för den judiska tron i Israel. Men när han får en dödsdom över sig utfärdad av drottningen, så flyr han ner till Juda rike och gömmer sig i öknen och ber om att få dö.
Jo, bland kämpar man med sin tro på sig själv och önskar att man fick försvinna och slippa allt det jobbiga som händer i livet. Det har hänt mig.
Elia fick då hjälp att ta sig ur detta genom att en ängel kom och gav honom mat, och sade åt honom att samla kraft och gå vidare.
Ja, ibland sänder Gud änglar i vår väg och vi får en puff vidare i livet. Det har hänt mig.
Vilka svåra stunder har du varit med om? Kom det någon ängel till dig?

Det var en kort sammanfattning av en 20 minuter lång andakt.
Iallafall kändes det bra, och några kom fram efteråt och gav uttryck för att budskapet hade berört dem. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar