uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 20 januari 2012

vetenskap och religion

Nu har jag läst om vetenskap och religion och teologi. Det verkar vara mycket svårt att definiera religion och man kan göra det substantiellt och funktionellt. Och universitetsteologi bör definieras på samma sätt som religionsvetenskap med skiljas från kyrklig teologi (med kristen konfessionell utgångspunkt). Och allt som har med vetenskap att göra ska vara intersubjektivt prövbart och det är själva argumentationstekniken som kännetecknar en god religionsforskare, inte valet av metod. Metoden får väljas utifrån syftet med studien och det finns några huvudområden inom religionsvetenskap: r.historia, r.fenomenologi, r.sociologi &r.psykologi och r.filosofi. Inom teologin finns det traditionellt de fyra områdena: kyrkohistoria, exegetik, praktisk teologi och systemetisk teologi (livsåskådningar och etik). Jag tror att det var en kortvesion av vad jag förstått av dagens textläsning. Har jag missat något?
Det får räcka för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar