uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 23 januari 2012

vetenskapsmetoder

Nu har det blivit lite läsning om hypotetisk-deduktiv metod. Det är inte så svårt att läsa och hänga med i tankegångarna, men jag undrar hur jag skulle kunna förklara allt själv på en tenta. Teorier baserade på empiri ska testas med en hypotes genom att klura ut vilka konsekvenser den hypotesen kan få om den är sann. Kommer man fram till att den är falsk genom enkäter, intervjuer eller annat så är den falsk. Kommer man fram till att den stämmer så är den sannolik. Andra metoder som kan användas är textanalys, idéanalys, jämförande studier, fililogi, fältstudier, deltagande analys, fenomenologi, osv....

Många ord och begrepp att hålla reda på och minnet är inte vad det borde vara (har aldrig varit).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar