uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

måndag 8 april 2013

syn på helvetet

I dagens Upsala nya tidning, så skriver Lena Köstner (kulturreporter) att hon längtar efter våren och befarar att det aldrig blir vår! Hon är på desperat jakt efter tussilago för att bli säker på att det faktiskt kommer en vår. I en passus skriver hon:
"Jag har alltid varit övertygad om att helvetet är en fullkomligt tyst och iskall plats. Absoluta nollpunkten. Inte en rörelse. Inget ljus. Inget liv. Vars och ens fullkomligt ensamma, medvetna, kropps- och röstlösa själ. I evighet."

Det är ju en annan sorts helvete än den eviga elden som annars tidigare framställts. Men tanken den fullkomliga ensamheten som ett helvete passar ju mycket bra med en del straff som vi ger brottslingar; jag tänker på fängelse och uteslutning ur en social gemenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar