uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

torsdag 11 april 2013

Många intryck på praktiken

Ja, det är många intryck att smälta när man kommer till ett nytt ställe. trots att jag känner till lokalerna om lite grand om området, så är arbetet bakom kulisserna nytt, stort och omvälvande. Jag skulle behöva några veckor till för att hinna besöka alla grupper och aktiviteter som händer i den här kyrkan.
Lite siffror: åtta anställda (några på deltid), kanske 150 ideellt engagerade, ca 350 besökare varje söndag, ca 100 ungdomar i olika grupper varje vecka. Kanske 50 personer kommer på aktiviteter riktade mer mot äldre människor. Dessutom bibelstudiegrupper, söndagsskola och mycket mer som jag ännu inte har koll på.
Som präst i den här kyrkan har man en hel del kvällsarbete, i möten med de ideellt engagerade och i veckomässa och i möten med ungdomar, mm. På dagtid gäller det att hinna med möten med personal, besök i sorge hus, begravningar och förberedelse för predikan, griftetal, och prata med de som ska hjälpa till p olika sätt under gudtjänst och på förättningar. Däremellan ska man vara andlig ledare och arbetschef med den administration som det kan innebära.
en präst blir ständigt avbruten.

I eftermiddag ska jag hålla i en andakt för en träff för äldre och så ska jag följa med på ett sorgehus besök. Och så tänkte jag förbereda förbön till denna söndag och min predikan till söndagen därpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar