uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 17 februari 2012

första tentan, nästa kurs

Första tentan avklarad! Det känns bra.
Den handlade om sekulariseringstesen, olika forskningsområden inom religionspsykologi, definioner på religion, skillnad mellan religionsvetenskap och teologi, mm. Någonstans över godkänd borde jag få.
Hurra! idag blir det ett glas vin till middagen!

Nu har jag börjat läsa inför nästa kurs; världsreligionerna. Men första boken heter Nya perspektiv på religion och är skirven av två norska författare. De första kapitlen var en sammanfattning av kursen som vi just har klarat av, men sedan kom lite mer om riter och myter. De går igenom den tidigare forskningen inom området och belyser deras för- och nackdelar.
Den andra boken som vi har är en tegelsten på mer än 1000 sidor och den går igenom de flesta religioner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar