uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

lördag 25 februari 2012

prövningens tid

Temat på första söndagen i fastan är prövningens tid och vi ska läsa om Hagar, Saraj och Abram och deras söner Ismael och Isak. De som är stamfäder till muslimer och kristna.
Episteltexten handlar om att Jesus kan känna våra svagheter och att han själv har prövats på alla sätt och varit som vi, fast utan synd. Vi kan lita på att få nåd i de stunder vi behöver hjälp.
Och i evangelietexten får vi höra hur Jesus fastar i öknen i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blir testad av djävulen och sätts på hårda prov, men Jesus står fast vid Guds ord.

Prövning. Ja, i det stora hela är jag inte utsatt för prövning just nu. Livet är bra. Men i det lilla kan det vara lite småjobbigt, att vara trött, rastlös och abstinent, både efter kaffe och mina två stora barn som är borta över helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar