uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 10 februari 2012

rock-konsert vs gudtjänst

I går kväll var jag på rock-konsert och lyssnade på Takida. Det spelade tre lugna låtar och resten lite mer upp-tempo rock.
Jag kunde inte låta bli att jämföra konserten med den grekisk-ortodoxa gudtjänsten som jag deltog i kvällen innan.
Det var långhåriga män på båda ställen som sjöng non-stop i ca en timme och sångerna handlade mycket om kärlek. Det fanns ljus omkring dem, mycket medvet arrangerade och vackra bilder att titta på. I kyrkan fanns bilderna på väggarna och på rockkonserten fanns de på artisternas hud. Som församling fick man delta genom att sjunga med i korta stycken och genom att röra armarna (korstecken och att klappa händerna i takt), annars var man mest åskådare. I rummet fanns också en segregering, i kyrkan mellan män och kvinnor och på konserten mellan alkoholdrickare och nyktra, alternativt unga personer.
En skillnad var dock hur stor församlingen var; på gudtjänsten var vi två st och på konserten ca 900 st. I kyrkan var det kallt och i konsertlokalen var det varmt!

Personligen uppskattade jag de båda upplevelserna mycket och kommer att bära med mig känslan av att ha varit med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar