uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

söndag 12 februari 2012

att falla i god jord

Idag läste vi att Guds ord, frön, ska falla i god jord för att åhöraren ska kunna växa i tro. Så det gäller att man inte är som en vägkant, en berghäll eller omgiven av tistlar när man tar emot Guds frön. Om man tar emot Guds frön som en god jord kan de växa och gro och ge hundrafaldigt igen. Och det gäller att lyssna, låta orden sjunka in och ta vara på dem i sitt rena hjärta och genom uthållighet bär de sedan frukt (Lukas 8).
Uthållighet är också en egenskap att vårda och öva på,.... förutom övningen att vara som en god jord när man lyssnar på evangelium, menar jag.
Men att se sig själv som en jord är ju rätt bra. Man äter frön, dricker vatten, lyssnar på Guds ord och man växer på längden, bredden och i anden,... med viss uthållighet. Bildspråk och metaforer ger mer.
Tack, Jesus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar