uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

söndag 5 februari 2012

riks-POSK i Uppsala

Det var ett riktigt bra möte för oss som representerar Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan idag. Jag, som är ny i sammanhanget, fick mycket bra förståelse för vad organisationen står för och vilka förändringar som vi måste ta ställning till och vilka frågor vi vill driva.
En riktigt gräsrotsrörelse, där engagemanget i den lokala församlingen är grunden för att bli invald i kyrkoråd och vidare uppåt. Det är en stor frihet i vad man får tycka, men eftersom allt sprider sig så fort nu, så gäller det att uttala sig med sina POSK-kollegor landet runt i åtanke. I praktiken kan det hända att någon annan ställs till svars för mina åsikter, som är bra i min församling, men kanske inte överallt.
Och POSKs roll som den enda partipolitiskt obundna organisationen i kyrkopolitiken förändras nu, i och med att de traditionella partierna funderar på att avknoppa sina "kyrko-partier".  Då kanske våra frågor breddas, ökas, eller förändras i takt med de övriga förändringarna inom och utom Svenska kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar