uppdatering

På bloggen skriver jag i enkel dagboksform vad jag gör och tänker. Välkommen att dela min resa!
Just nu har bloggen en paus. Eventuella kommentarer skickas automatiskt vidare till min e-post.

fredag 3 februari 2012

Martin Lönnebo äger

Jag läser om fräsarkransen och jag beundrar och älskar Martins språk, budskap och tankebanor! NU börjar jag med hans föreslagna andakter som finns i "Bibels pärlor- Möt berättelserna med frälsarkransen". Ett favoritstycke för mig är när Martin Lönnebo skriver:
"Det viktigaste i min historia är min innerliga kristna bakgrund i en evangelisk familj och kyrka, vidden i i den ekumeniska rörelsen, de andliga djupen i den kristna medeltidsmystiken med kardinal Casanus som moderator, renheten hos ökenfäderna och ökenmödrarna, den etiska universalismen hos Albert Schweitzer, tankeskärpan hos Immanuel Kant, personmystiken hos Martin Buber och den andliga renheten hos Simone Weil. Jag avstår från att skriva mer, ty det avgörande är ditt eget existentiella möte med texterna."
Och ett annat stycke om vetenskap, rationalitet, kärlek och tro avslutar han med: "Tron, Hoppet och Kärlekan är bäst på att beskriva anden, det överpersonliga och det personliga. Låt oss hylla vetandet! Låt oss prisa tron! Livets vänner i alla länder, troende och tvivlare, förena er!"
Han ger oss också en bibelkod: PP- KTK, dvs: läs Bibeln i Presens och hur texterna berör dig som Person. Fråga om Kärleken hos dig ökar, om du finner Tröst och om det eviga, Kosmos är närvarande.

Jag njuter av dessa ord, formuleringar och råd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar